Gramatické chytáky: Píše se správně zapoměl nebo zapomněl?

Gramatické chytáky

V 38. díle našeho seriálu „Gramatické chytáky“ se podíváme na dvojici ZAPOMĚL a ZAPOMNĚL. Kterou variantu máte v textu využít? Je správné pouze užití slova ZAPOMNĚL nebo lze v nějaké větě napsat i ZAPOMĚL? Na to se podrobně podíváme v tomto článku.

Seriál GRAMATICKÉ CHYTÁKY je soubor několika článků, které vysvětlují nejčastější chyby v psaném textu. Ty nalezneme nejen ve školních písemkách, referátech a diktátech, ale také například u diplomových prací a úředních dokumentů.

Zapoměl nebo zapomněl

Toto slovo se řadí mezi další (jako např. připomněl, vzpomněl, opomněl), kde je potřeba VŽDY psát „mně“. Tedy správná je pouze varianta ZAPOMNĚL. Pokud si nejsme jistí jestli použít MĚ nebo MNĚ, tak nám pomůže jedna velmi užitečná pomůcka:

Pokud se v jiném tvaru nebo v příbuzném slově objevuje „n“ nebo „ň“, píšeme v původním slově „-mně-“.

U našeho slova „zapomněl“ bychom si tedy mohli pomoci slovy „zapomenout“ a „zapomínat“. V nich vidíme a slyšíme N, takže správně je varianta s MNĚ.

Příklady použití slova ZAPOMNĚL

  1. Marek zapomněl doma klíče a nemohl se dostat dovnitř.
  2. Zapomněl jsem na schůzku a dorazil pozdě.
  3. Když se chystal na test, zapomněl si s sebou vzít tužku.
  4. Petr zapomněl, kam si uložil peněženku, a musel ji dlouho hledat.
  5. Na poslední chvíli si uvědomil, že zapomněl zaplatit účty.
  6. Babička zapomněla, kde nechala brýle, a prohledala celý byt.
  7. Při nákupu zapomněl koupit mléko, takže se musel vrátit do obchodu.
  8. Zapomněl jsem na tvoje narozeniny a mrzí mě to.
  9. Karel zapomněl, že dnes má přijít jeho kamarád na návštěvu.
  10. Včera zapomněl zamknout dveře a ráno ho to dost vylekalo.

Další chytáky z gramatického speciálu

Zajímají vás další gramatické chytáky kromě této dvojice? Podívejte se naše další články:

O autorovi

  • monika.santova@prodeticokoliv.cz
    Vystudovala předškolní a mimoškolní pedagogiku na Vyšší odborné škole pedagogické a sociální, kde se specializovala na výuku české gramatiky pro děti. Pracovala jako učitelka v mateřské škole v Praze Řepy, kde se podílela na tvorbě vzdělávacího programu a od roku 2019 vedla dětské dílničky pro předškolní děti, zaměřené na rozvoj jejich kreativity a jemné motoriky. Je držitelkou certifikátu Zdravotníka zotavovacích akcí a vášnivou milovnicí české přírody, španělských filmů a italské kuchyně. Aktuálně je na mateřské dovolené se svou dcerkou Amálkou, které věnuje většinu svého času.