Čtení s porozuměním pro 5. třídu - KE STAŽENÍ V PDF - ProDětiCokoliv.cz

Čtení s porozuměním pro žáky páté třídy ke stažení v PDF

čtení s porozuměním

Čtení zcela určitě není jen o „přeříkání“ napsaných slov. Jde nám hlavně o to, abychom skutečně rozuměli tomu, co čteme, a uměli z toho vyvodit závěry. A právě na trénování této dovednosti jsou skvělé texty s porozuměním. V dnešním článku jsme pro žáky 5. tříd připravili tři takové texty. Každý má maximálně čtyři odstavce, otázky jsou jednoduché a bez zbytečných chytáků.

Texty s porozuměním

Všechny si můžete přečíst přímo na webu, nebo si je stáhnout ve formátu PDF a vytisknout. Víme totiž, že je určitě lepší číst z papíru než z obrazovky:).

TAJEMSTVÍ NAŠÍ PŮDY

Když Klára jedno odpoledne pomáhala babičce uklízet na půdě, objevila starou dřevěnou truhlu. Byla celá zaprášená a obklopená pavučinami. Klára chvíli váhala – co když je uvnitř jen samý nepořádek? Ale nakonec zvědavost zvítězila. Pomalu truhlu otevřela a nahlédla dovnitř.

Našla tam hromádku zažloutlých fotografií, několik dopisů a malý deník s koženou vazbou. Když si ho začala prohlížet, zjistila, že patřil dívce jménem Marie. Marie musela být její prababička – a v době, kdy si deník psala, jí bylo přibližně tolik, co teď Kláře. Psaní bylo plné zážitků ze školy, historek s kamarády, ale jedno tajemství ji zaujalo nejvíc: zmínka o skrýši pod jabloní na zahradě.

Klára se rozhodla, že ji prostě musí najít. Vzala si z kůlny rukavice, kyblík a malou lopatku. Kopala přesně na místě, které prababička v deníku popsala. Po chvíli narazila na něco tvrdého – byla to kovová krabička. Opatrně ji otevřela a uvnitř našla třpytivý náramek a malý papírek s nápisem: „Kdo mě najde, může si mě nechat.“

OTÁZKY K TEXTU

  1. Kde Klára objevila starou truhlu?
  2. Co všechno bylo uvnitř truhly?
  3. Kdo byla Marie?
  4. Jaké věci si vzala s sebou na hledání skrýše?
  5. Co našla Klára v kovové krabičce?

TAJEMSTVÍ NAŠÍ PŮDY – VERZE KE STAŽENÍ

čtení s porozuměním 5. třída

Stáhněte si tento dokument ve formátu PDF

ZTRACENÝ PEJSEK

„Mami, Ben je pryč!“ vykřikl Honzík a vletěl do kuchyně jako vítr. Jeho pes Ben, se kterým si každý den po škole hrával venku, najednou zmizel. Nikde ho nemohl najít.

„Neboj se, třeba jen přeběhl k sousedům,“ snažila se ho uklidnit maminka a pohladila ho po vlasech. Honzík sklopil hlavu. „Asi jsem zapomněl zavřít vrátka od zahrady,“ zamumlal. Na nic nečekal, natáhl boty a rozběhl se ven. „Bene! Kde jsi?!“ volal po celé ulici.

Už hodinu ho hledal, ale marně. Sedl si unaveně na lavičku a do očí se mu draly slzy. „Co když se mu něco stalo?“ zašeptal. Vtom se ozvalo známé štěknutí. Honzík zvedl hlavu – a nemohl uvěřit vlastním očím. K němu kráčela paní Nováková a vedla Bena na vodítku.

„Byl u rybníčku a koukal na kachny. Musíš na něj dávat větší pozor, Honzíku,“ řekla trochu přísně, ale s úsměvem v očích. Honzík si úlevně oddychl.
„Děkuju moc, paní Nováková!“ a hned Bena pevně objal. „Už tě nikdy nenechám samotného, slibuju,“ pošeptal mu do ucha.

OTÁZKY K TEXTU

  1. Kam Honzík běžel, když zjistil, že Ben zmizel?
  2. Kdo Bena nakonec přivedl?
  3. Kde Ben byl?
  4. Co Honzík Benovi slíbil?

ZTRACENÝ PEJSEK – VERZE KE STAŽENÍ

čtení s porozuměním 5. třída

Stáhněte si tento dokument ve formátu PDF

ZÁPISNÍK NÁPADŮ

Ema si ráda vymýšlela příběhy. Každý den po večeři si sedla ke stolu, otevřela svůj oblíbený __________ (1) a ponořila se do světa fantazie.

Jenže jedno nedělního odpoledne tam jen tak seděla a nic ji nenapadalo. „O čem teď budu __________(2)?“ povzdechla si potichu. Zírala z okna, přemýšlela a doufala, že ji něco napadne. Vtom kolem okna proletěl __________ (3) a Ema najednou ucítila, jak se jí hlava plní novým nápadem.

Popadla tužku a začala psát příběh o orlovi, který hledá svůj domov. A víte co? Nakonec z toho byl ten úplně nejlepší __________ (4), jaký kdy vymyslela.

OTÁZKY K TEXTU

  1. Doplň slovo 1:
    1. Komiks
    2. Zápisník
    3. Film
  2. Doplň slovo 2:
    1. Číst
    2. Spát
    3. Psát
  3. Doplň slovo 3:
    1. Moucha
    2. Pták
    3. Pes
  4. Co to byl nakonec Emy nejlepší?

 

ZÁPISNÍK NÁPADŮ – VERZE KE STAŽENÍ

čtení s porozuměním 5. třída

Stáhněte si tento dokument ve formátu PDF

 

 

O autorovi

  • postmaster@prodeticokoliv.cz
    Mgr. Jitka Svobodová je zkušená pedagožka s magisterským vzděláním z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, kde se zaměřila na anglický jazyk a matematiku. Své profesní zkušenosti získala jako učitelka na prvním stupni základní školy na Praze 13, kde kromě výuky vytvářela i výukové materiály. Od roku 2016 organizuje dětské tábory v Pardubickém kraji a od roku 2018 vede doučování angličtiny pro žáky v okrese Praha-západ. Během mateřské dovolené začala psát pro web Prodeticokoliv.cz, kde sdílí své zkušenosti z oblasti vzdělávání a volnočasových aktivit pro děti.