OSM nebo OSUM - Co se správně píše? - ProDětiCokoliv.cz

Gramatické chytáky: Píše se správně OSM nebo OSUM?

Gramatické chytáky

V 87. díle našeho seriálu „Gramatické chytáky“ se podíváme na dvojici OSM a OSUM. Kterou variantu v textu použít? Je správné používat pouze OSM nebo lze v nějaké větě napsat i OSUM? Na to se podrobně podíváme v tomto článku.

Seriál GRAMATICKÉ CHYTÁKY je soubor několika článků, které vysvětlují nejčastější chyby v psaném textu. Ty nalezneme nejen ve školních písemkách, referátech a diktátech, ale také například u diplomových prací a úředních dokumentů.

OSM nebo OSUM

Správně se v českém jazyce píše pouze osm. Podoba osum je nespisovná. Výraz se sice někdy používá v běžné mluvě, ale do psaného projevu (ve škole, práci, oficiálních textech) patří vždy jen tvar osm. Příklady vět:

  1. V třídě je dnes osm žáků.
  2. Na hodinách matematiky jsme počítali do osmi.
  3. Máme osm jablek v košíku.
  4. Autobus odjíždí v osm hodin ráno.
  5. Na narozeninovou oslavu přijde osm kamarádů.
  6. V zoo jsme viděli osm různých druhů ptáků.
  7. Ve škole máme přestávku každých osm hodin.
  8. Knihu jsme rozdělili na osm kapitol.

Další chytáky z gramatického speciálu

Zajímají vás další gramatické chytáky kromě této dvojice? Podívejte se naše další články:

  1. Standartní nebo standardní
  2. Stím nebo s tím
  3. Šli nebo šly
  4. Spoždění nebo zpoždění
  5. Tímto nebo tím to
  6. Třista nebo tři sta
  7. Užili nebo užily
  8. Viděla jsi nebo viděla si
  9. Vpravo nebo v pravo

 

O autorovi

  • Mgr. Jitka Svobodová je zkušená pedagožka s magisterským vzděláním z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, kde se zaměřila na anglický jazyk a matematiku. Své profesní zkušenosti získala jako učitelka na prvním stupni základní školy na Praze 13, kde kromě výuky vytvářela i výukové materiály. Od roku 2016 organizuje dětské tábory v Pardubickém kraji a od roku 2018 vede doučování angličtiny pro žáky v okrese Praha-západ. Během mateřské dovolené začala psát pro web Prodeticokoliv.cz, kde sdílí své zkušenosti z oblasti vzdělávání a volnočasových aktivit pro děti.