Diktáty, doplňovačky, zkrátka veškerá procvičování pravopisu jsou velmi důležitou součástí k osvojování si správného psaní a upevňování jazykových pravidel. Naše diktáty k tisku se zaměřují především na vyjmenovaná slova, což je jedna z oblastí, kterou děti často potřebují důkladně procvičit. Všechny materiály jsou volně ke stažení ve formátu PDF.
Vyjmenovaná slova užitá v našich diktátech
- Vyjmenovaná slova po B:
- být, bydlit, obyvatel, byt, příbytek, nábytek, dobytek, obyčej, bystrý, bylina, kobyla, býk, babyka
- Vyjmenovaná slova po L:
- slyšet, mlýn, blýskat se, polykat, plynout, plýtvat, vzlykat, lysý, lýko, lýtko, lyže, pelyněk, plyš
- Vyjmenovaná slova po M:
- my, mýt, myslit, mýlit se, hmyz, myš, hlemýžď, mýtit, zamykat, smýkat, dmýchat, chmýří, nachomýtnout se, mýto, mykat
- Vyjmenovaná slova po P:
- pýcha, pytel, pysk, netopýr, slepýš, pyl, kopyto, klopýtat, třpytit se, zpytovat, pykat, pýr, pýří, pýřit se, pyj, čepýřit se
Diktáty k vytisknutí
Nové diktáty budeme pravidelně přidávat každých 14 dní.
Vyjmenovaná slova po B
Tento DIKTÁT si ve formátu PDF stáhněte zde.
Zadání
- V našem b_tě b_dlí nový pán, který přinesl krásný náb_tek.
- Na louce se pásl dob_tek, hlavně krávy a jeden b_k.
- Zab_t nudu je to nejlepší, co můžeš právě teď udělat.
- Bára b_la velmi b_strá slečna. Vše jí šlo od ruky.
- V lese jsme viděli starý strom, pod kterým rostly léčivé b_liny.
- Neb_jte toho kluka, on za nic nemůže.
- Na farmě pob_hala kob_la a kolem ní skákali malí hřebečci.
- Bab_čka dodržovala staré ob_čeje a vážila si druhých.
- B_li jsme na výletě v krásném městě s mnoha historickými památkami.
- B_lá bříza stála u cesty a v jejím stínu se schovávaly houby.
- Ob_čejné věci mohou mít velkou hodnotu, pokud si jich vážíme.
Řešení
- V našem bytě bydlí nový pán, který přinesl krásný nábytek.
- Na louce se pásl dobytek, hlavně krávy a jeden býk.
- Zabít nudu je to nejlepší, co můžeš právě teď udělat.
- Bára byla velmi bystrá slečna. Vše jí šlo od ruky.
- V lese jsme viděli starý strom, pod kterým rostly léčivé byliny.
- Nebijte toho kluka, on za nic nemůže.
- Na farmě pobíhala kobyla a kolem ní skákali malí hřebečci.
- Babička dodržovala staré obyčeje a vážila si druhých.
- Byli jsme na výletě v krásném městě s mnoha historickými památkami.
- Bílá bříza stála u cesty a v jejím stínu se schovávaly houby.
- Obyčejné věci mohou mít velkou hodnotu, pokud si jich vážíme.
Vyjmenovaná slova po L
Tento DIKTÁT si ve formátu PDF stáhněte zde.
Zadání
- V lese stál starý ml_n, kde prý v noci straší.
- Jedeš dnes autobusem a zapomněl sis l_tačku?
- Při procházce jsme našli shnilé l_sty a poblíž rostl pel_něk.
- Děti si hrály na sněhu, kde se válely l_že.
- Při výletě jsme viděli vzrostlé l_py, které vypadaly zvláštně.
- Na zahradě se pl_žil hlemýžď.
- Přestaňte l_t tu vodu všude kolem.
- Když se začalo bl_skat, utíkali jsme se schovat.
- Tohle l_ko sloužilo k výrobě různých dekorací.
- Heřmánek se doposud používá jako léčivá byl_na.
- Děti se smály a vzl_kaly radostí, když si hrály na zahradě.
Řešení
- V lese stál starý mlýn, kde prý v noci straší.
- Jedeš dnes autobusem a zapomněl sis lítačku?
- Při procházce jsme našli shnilé listy a poblíž rostl pelyněk.
- Děti si hrály na sněhu, kde se válely lyže.
- Při výletě jsme viděli vzrostlé lípy, které vypadaly zvláštně.
- Na zahradě se plížil hlemýžď.
- Přestaňte lít tu vodu všude kolem.
- Když se začalo blýskat, utíkali jsme se schovat.
- Tohle lýko sloužilo k výrobě různých dekorací.
- Heřmánek se doposud používá jako léčivá bylina.
- Děti se smály a vzlykaly radostí, když si hrály na zahradě.
Vyjmenovaná slova po M
Tento DIKTÁT si ve formátu PDF stáhněte zde.
Zadání
- Je zakázáno m_t si ruce v potoce.
- Často se tu nachom_tnou m_ši, které hledají něco k snědku.
- Lidstvo tuto hroznou nemoc již vym_tilo.
- Hasiči našli v zemi nášlapnou m_nu.
- V našem domě se vždy zam_ká.
- Děti pana Nováka se v této věci m_lily.
- Náš Azor má zase prázdnou m_sku.
- Viděli jsme hlem_ždě, jak pomalu šplhá po listu.
- Vypadá to, že tatínek nezaplatil m_to.
- M_kádo je má velmi oblíbená hra.
- Po louce poletovalo chm_ří, které jemně unášel vítr.
Řešení
- Je zakázáno mýt si ruce v potoce.
- Často se tu nachomýtnou myši, které hledají něco k snědku.
- Lidstvo tuto hroznou nemoc již vymýtilo.
- Hasiči našli v zemi nášlapnou minu.
- V našem domě se vždy zamyká.
- Děti pana Nováka se v této věci mýlily.
- Náš Azor má zase prázdnou misku.
- Viděli jsme hlemýždě, jak pomalu šplhá po listu.
- Vypadá to, že tatínek nezaplatil mýto.
- Mikádo je má velmi oblíbená hra.
- Po louce poletovalo chmýří, které jemně unášel vítr.
Vyjmenovaná slova po P
Tento DIKTÁT si ve formátu PDF stáhněte zde.
Zadání
- Byl až příliš p_šný, brzy však začal p_kat za svou aroganci.
- V lese našel starý p_tel, ve kterém byla zapomenutá p_nzeta.
- Cestou domů potkal starého op_lce.
- Tomáš viděl netop_ra, jak v lese p_l vodu.
- Když dorazil k vodě, jeho kůň zvedl jedno kop_to a zůstal stát.
- Celou cestu mu povídal o něčem velmi p_kantním.
- Když zp_val, tak vždy trochu našpulil p_sk.
- Na cestě zahlédl slep_še, který se plazil velmi pomalu.
- Slep_l stránky knihy k sobě a teď zp_toval svědomí.
- V dálce se v jezírku třp_tilo měsíční světlo.
- Policisté polap_li zloděje ve chvíli, kdy běžel okolo trafiky
Řešení
- Byl až příliš pyšný, brzy však začal pykat za svou aroganci.
- V lese našel starý pytel, ve kterém byla zapomenutá pinzeta.
- Cestou domů potkal starého opilce.
- Tomáš viděl netopýra, jak v lese pil vodu.
- Když dorazil k vodě, jeho kůň zvedl jedno kopyto a zůstal stát.
- Celou cestu mu povídal o něčem velmi pikantním.
- Když zpíval, tak vždy trochu našpulil pysk.
- Na cestě zahlédl slepýše, který se plazil velmi pomalu.
- Slepil stránky knihy k sobě a teď zpytoval svědomí.
- V dálce se v jezírku třpytilo měsíční světlo.
- Policisté polapili zloděje ve chvíli, kdy běžel okolo trafiky.
Proč vůbec psát diktáty?
Toto procvičování má několik důležitých výhod, které přispívají k rozvoji jazykových a psacích dovedností. Zde je několik důvodů, proč je to užitečné:
- Zlepšení pravopisu: Diktáty pomáhají žákům osvojit si správné psaní slov a gramatických pravidel.
- Rozvoj poslechových dovedností: Děti se učí soustředit se na slyšený text, což posiluje jejich schopnost rozumět mluvenému jazyku.
- Podpora pozornosti a koncentrace: Diktáty vyžadují, aby se žáci soustředili na to, co slyší, což rozvíjí jejich schopnost koncentrace.
- Kritické myšlení: Diktáty mohou být příležitostí pro diskusi o gramatice, stylistice a významu slov, což podporuje analytické myšlení.
- Sebehodnocení a zlepšení: Žáci mohou snadno sledovat svůj pokrok a identifikovat oblasti, které potřebují zlepšení.
Související články
O autorovi
Jsem maminka dvou rošťáků, učitelka anglického jazyka a matematiky na prvním stupni ZŠ a v neposlední řadě také oddílová vedoucí na letním táboře. Práce s dětmi je zkrátka moje celoživotní poslání. Proto jsem se na mateřské dovolené rozhodla psát tento blog.
Mail: jitka.svobodova@prodeticokoliv.cz