JAKOUKOLI nebo JAKOUKOLIV: Co se správně píše? - ProDětiCokoliv.cz

Gramatické chytáky: Píše se správně JAKOUKOLI nebo JAKOUKOLIV?

Gramatické chytáky

V 94. díle našeho seriálu „Gramatické chytáky“ se podíváme na dvojici JAKOUKOLI a JAKOUKOLIV. Kterou variantu v textu použít? Je správné používat pouze JAKOUKOLI nebo lze v nějaké větě napsat i JAKOUKOLIV? Na to se podrobně podíváme v tomto článku.

Seriál GRAMATICKÉ CHYTÁKY je soubor několika článků, které vysvětlují nejčastější chyby v psaném textu. Ty nalezneme nejen ve školních písemkách, referátech a diktátech, ale také například u diplomových prací a úředních dokumentů.

JAKOUKOLI nebo JAKOUKOLIV

Obě slova – jakoukoli i jakoukoliv – jsou gramaticky správně. Záleží tedy na osobních preferencích, kterou variantu si zvolíte. Jen je dobré držet se jedné podoby v rámci celého textu. Těmto dvojicím se říká dublety – tedy o dva spisovné tvary téhož slova. Rozdíl mezi nimi je jen v délce nebo v příponě, nikoliv ve významu.

Příklady použití:

JAKOUKOLI (kratší varianta)

  1. Můžeš si vybrat jakoukoli knihu z police.
  2. Přijímáme jakoukoli formu přihlášky, ať už papírovou nebo online.
  3. Udělám to za jakoukoli cenu.
  4. Dítě může namalovat obrázek na jakoukoli téma, které ho baví.

JAKOUKOLIV (delší varianta)

  1. Vyber si jakoukoliv barvu, která se ti líbí.
  2. Nechci způsobit jakoukoliv komplikaci.
  3. Soutěže se může zúčastnit jakoukoliv cestou – online nebo osobně.
  4. Nemám jakoukoliv námitku proti tvému návrhu

Další chytáky z gramatického speciálu

Zajímají vás další gramatické chytáky kromě této dvojice? Podívejte se naše další články:

  1. Jaké písmeno se píše za dvojtečkou?
  2. Jaký slovní druh je slovo JAK
  3. Jaký slovní druh je slovo SE
  4. Jaký slovní druh je slovo UŽ
  5. Ke mě nebo ke mně
  6. Kéž by nebo kéžby
  7. Kolegyně nebo kolegině
  8. Kontaktujte mě nebo mně
  9. Měli nebo měly

 

 

O autorovi

  • Vystudovala předškolní a mimoškolní pedagogiku na Vyšší odborné škole pedagogické a sociální, kde se specializovala na výuku české gramatiky pro děti. Pracovala jako učitelka v mateřské škole v Praze Řepy, kde se podílela na tvorbě vzdělávacího programu a od roku 2019 vedla dětské dílničky pro předškolní děti, zaměřené na rozvoj jejich kreativity a jemné motoriky. Je držitelkou certifikátu Zdravotníka zotavovacích akcí a vášnivou milovnicí české přírody, španělských filmů a italské kuchyně. Aktuálně je na mateřské dovolené se svou dcerkou Amálkou, které věnuje většinu svého času.