Skloňování slova brýle - VE VŠECH TVARECH - ProDětiCokoliv.cz

Jak se správně skloňuje slovo brýle?

V dnešním díle seriálu „SKLOŇOVÁNÍ“ se podíváme na slovo „BRÝLE“. Slova skloňujeme jak v množném, tak jednotném čísle a samozřejmě včetně pádových otázek. Pojďte se tedy s námi podívat na správné tvary tohoto slova. 

Skloňování brýle

Pokud by vás zajímali i jiná skloňování než u slova brýle, tak se podívejte na ostatní díly tohoto seriálu. Odkaz vám dáváme přímo zde.

JEDNOTNÉ ČÍSLO SLOVA BRÝLE

Pád Tvar
1. pád (KDO? CO?) brýle
2. pád (bez KOHO? ČEHO?) brýlí
3. pád (KOMU? ČEMU?) brýlím
4. pád (KOHO? CO?) brýle
5. pád (OSLOVUJEME, VOLÁME) brýle
6. pád (o KOM, o ČEM?) (o) brýlích
7. pád (s KÝM? s ČÍM?) (s) brýlemi

MNOŽNÉ ČÍSLO SLOVA BRÝLE

Pád Tvar
1. pád (KDO? CO?) brýle
2. pád (bez KOHO? ČEHO?) brýlí
3. pád (KOMU? ČEMU?) brýlím
4. pád (KOHO? CO?) brýle
5. pád (OSLOVUJEME, VOLÁME) brýle
6. pád (o KOM, o ČEM?) (o) brýlích
7. pád (s KÝM? s ČÍM?) (s) brýlemi

 

Výše najdete skloňování slova brýle pomocí sedmi pádových otázek.

Co jsou to pádové otázky?

Pádové otázky v češtině se týkají především určení příslušnosti podstatného jména k jednomu z gramatických pádů. V češtině se používá sedm pádů: nominativ, genitiv, dativ, akuzativ, vokativ, locativ a instrumentál. Každý z těchto pádů má svou specifickou funkci a používá se v různých kontextech.

Při tvoření pádových otázek se obvykle zaměřujeme na to, jaký pád má podstatné jméno v dané větě.

Například:

  1. Nominativ – otázka „Kdo?“ nebo „Co?“ – Příklad: Kdo přišel? (Máma přišla.)
  2. Genitiv – otázka „Koho?“ nebo „Čeho?“ – Příklad: Koho auto? (Auto mého bratra.)
  3. Dativ – otázka „Komu?“ nebo „Čemu?“ – Příklad: Komu jsi to dal? (Dal jsem to kamarádovi.)
  4. Akuzativ – otázka „Koho?“ nebo „Co?“ – Příklad: Co vidíš? (Vidím strom.)
  5. Vokativ – používá se při oslovení, nemá svou otázku.
  6. Locativ – otázka „O kom?“ nebo „O čem?“ nebo „Kde?“ – Příklad: O kom mluvíš? (Mluvím o kamarádovi.)
  7. Instrumentál – otázka „S kým?“ nebo „S čím?“ – Příklad: S kým jdeš? (Jdu s bratrem.)

O autorovi

  • monika.santova@prodeticokoliv.cz
    Vystudovala předškolní a mimoškolní pedagogiku na Vyšší odborné škole pedagogické a sociální, kde se specializovala na výuku české gramatiky pro děti. Pracovala jako učitelka v mateřské škole v Praze Řepy, kde se podílela na tvorbě vzdělávacího programu a od roku 2019 vedla dětské dílničky pro předškolní děti, zaměřené na rozvoj jejich kreativity a jemné motoriky. Je držitelkou certifikátu Zdravotníka zotavovacích akcí a vášnivou milovnicí české přírody, španělských filmů a italské kuchyně. Aktuálně je na mateřské dovolené se svou dcerkou Amálkou, které věnuje většinu svého času.